TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA TECHNIKUM ZSP NR 1 W KRASNYMSTAWIE ROK SZKOLNY 2016/2017
KLASA I | KLASA II | KLASA III | KLASA IV |
1. Zapoznanie z historią i tradycją szkoły. 2. Zapoznanie ze Statutem Szkoły. 3. Poznajmy się – indywidualne prezentacje. 4. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 5. Co nas łączy –prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp. 6. Tworzymy grupę – ustalanie celów i reguł grupowych. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 7. Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie itp.) 8. Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. 10. Planowanie własnego rozwoju. 11. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru. 12. Ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność i uczciwość wobec siebie i innych. 13. Jak się uczyć efektywnie. Techniki uczenia się. 14. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć. 15. Niepowodzenia to porażki czy kolejne etapy w drodze do celu? 16. Problemy okresu dorastania. 17. Umiejętność stawiania celów w zależności od własnych możliwości i potrzeb. 18. Koleżeństwo, kumplostwo, przyjaźń , miłość – czy znasz różnice. 19. Uczucia - identyfikacja i nazywanie uczuć. 20. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach . 21. Wyrażanie buntu w sposób społecznie akceptowalny, nie psujący relacji między rówieśnikami. 22. Rola używek w radzeniu sobie z trudnościami i nawiązywaniem kontaktów. Manipulowanie świadomością. 23. Troska o środowisko naturalne. |
1. Życie w zgodzie z rytmem natury ( nauka, wypoczynek – znalezienie właściwych proporcji). 2. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 3. Oswajanie stresu. 4. Jak się kłócić, jak krytykować – wyrażanie złości i gniewu w nieinwazyjny sposób. 5. Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie. 6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień. 7. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 8. Dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 9. Jak powiedzieć nie? „Asertywność sztuką bycia sobą”. 10. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 11. Inny nie znaczy gorszy – postawa tolerancji wobec drugiej osoby. 12. Niemodne słowa ? : OJCZYZNA, PATRIOTYZM, HONOR, POLAK, UCZCIWOŚĆ, CZŁOWIECZEŃSTWO. 13. Umiejętność przeciwstawiania się zagrożeniom – mówienie NIE. Unikanie sytuacji sprzyjających powstawaniu agresji i przemocy. 14. Być czy mieć ? 15. Przyczyny i skutki spożywania alkoholu. 16. Uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym. 17. Ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych. Rekompensowanie wyrządzonych krzywd. 18. Wskazywanie osób i instytucji pomocnych w zwalczaniu przemocy. 19. Współczesny świat. Rola agresji w rozwiązywaniu międzynarodowych sporów. Wojny, terror, problem uchodźctwa. 20. Lekcja z cyklu " POLECAM" - ostatnio przeczytaną książkę, obejrzany film, program TV, koncert itp. 21. Dyskusja, negocjacje, kompromis – rodzice i dzieci, dorośli i młodzież. 22. Konwencja Praw Człowieka i podstawowych Wolności – znam i rozumiem. 23. Troska o środowisko naturalne. |
1. Promocja zdrowego stylu życia: zasady prawidłowego odżywiania się, sport i aktywny wypoczynek. 2. Kształcenie i samokształcenie, ich związek ze zdolnościami , zainteresowaniami i rozwojem osobistym. 3. Pierwsze podsumowanie- TO UMIEM i POTRAFIĘ . 4. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonywanie wyboru. 5. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista 6. Człowiek twórczy a używki. 7. Mój stosunek do: kary śmierci, eutanazji, samobójstwa, aborcji. 8. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów.. 9. Zagrożenia płynące z Internetu. CYBERBULLYING, CYBERPRZEMOC. 10. Alienacja człowieka we współczesnym świecie. 11. Demokracja w "polskim" wydaniu, fikcja czy szkoła życia. 12. Polska emancypacja. Rola kobiet w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym. 13. Profilaktyka uzależnień –skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków dla organizmu człowieka. 14. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów. 15. Ludzie starsi i sprawni inaczej – okazywanie szacunku, pomocy i tolerancji dla ich słabości. 16. Rola stowarzyszeń charytatywnych i wolontariatu w pomaganiu ludziom chorym, biednym, starszym, uchodźcom. 17. Jak przejawiam troskę o środowisko naturalne, w którym żyje. 18. Współczesne zagrożenia ekologiczne, cywilizacyjne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. 19. Zdrowe odżywianie się – anoreksja, bulimia. Akceptacja obrazu własnego ciała. 20. Wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wycieczki, biwaki, przygotowywanie uroczystości szkolnych itp. 21. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych. 22. Rola i miejsce Polski i Polaków w Europie i na świecie. 23. Troska o środowisko naturalne. |
1. Egzaminy zewnętrzne – procedury. 2. Matura i co dalej? – Planuję swoją ścieżkę zawodową 3. Dokąd zmierzamy ? Rola wykształcenia w planowaniu rozwoju osobistego. 4. Moda na dobre wykształcenie – "wyścig szczurów". 5. Studia jako etap rozwoju a nie ostateczny efekt. 6. Moje plany życiowe – nauka, rodzina, praca. Wyznaczanie długoterminowych celów. 7. Pasja a sukces zawodowy. 8. Kariera czy rodzina ? Czy umiesz dokonać wyboru. 9. Sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości w przygotowywaniu się do egzaminów. 10. Reklama samego siebie – cv, list motywacyjny, autoprezentacja. 11. Sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości w przygotowywaniu się do egzaminów.. 12. Bycie dojrzałym to " wolność OD" czy " wolność DO" czegoś. 13. Własny STYL a nakazy mody.. 14. Radzenie sobie z przedmaturalnym stresem. 15. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista. 16. Pasja a sukces zawodowy. 17. Kształcenie umiejętności dawania z siebie innym. Wolontariat. 18. Kim jestem – pojęcie godności ludzkiej. Media i wszystko na sprzedaż ? 19. Rola środowisk społecznych, sytuacji polityczno- gospodarczej kraju i świata, normy i reguły obyczajowe i religijne, itp. 20. Preorientacja zawodowa –realizacja zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego. 21. Współczesne zagrożenia rodziny, co niszczy, a co chroni więzy rodzinne. 22. Choroby cywilizacyjne jak poznać, że się jest chorym. 23. Odpowiedzialność prawna i cywilna za własne słowa i czyny. |
TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA SZKOŁY ZAWODOWEJ ZSP NR 1 W KRASNYMSTAWIE ROK SZKOLNY 2016/2017
KLASA I | KLASA II | KLASA III |
1. Zapoznanie z historią i tradycją szkoły. 2. Zapoznanie ze Statutem Szkoły. 3. Poznajmy się – indywidualne prezentacje. 4. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 5. Co nas łączy –prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp. 6. Tworzymy grupę – ustalanie celów i reguł grupowych. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 7. Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie itp.) 8. Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. 10. Planowanie własnego rozwoju. 11. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru. 12. Ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność i uczciwość wobec siebie i innych. 13. Jak się uczyć efektywnie. Techniki uczenia się. 14. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć. 15. Niepowodzenia to porażki czy kolejne etapy w drodze do celu? 16. Problemy okresu dorastania. 17. Umiejętność stawiania celów w zależności od własnych możliwości i potrzeb. 18. Koleżeństwo, kumplostwo, przyjaźń , miłość – czy znasz różnice. 19. Uczucia - identyfikacja i nazywanie uczuć. 20. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach . 21. Wyrażanie buntu w sposób społecznie akceptowalny, nie psujący relacji między rówieśnikami. 22. Rola używek w radzeniu sobie z trudnościami i nawiązywaniem kontaktów. Manipulowanie świadomością. 23. Troska o środowisko naturalne. |
1. Życie w zgodzie z rytmem natury ( nauka, wypoczynek – znalezienie właściwych proporcji). 2. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 3. Oswajanie stresu. 4. Jak się kłócić, jak krytykować – wyrażanie złości i gniewu w nieinwazyjny sposób. 5. Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie. 6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień. 7. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 8. Dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 9. Jak powiedzieć nie? „Asertywność sztuką bycia sobą”. 10. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 11. Inny nie znaczy gorszy – postawa tolerancji wobec drugiej osoby. 12. Niemodne słowa ? : OJCZYZNA, PATRIOTYZM, HONOR, POLAK, UCZCIWOŚĆ, CZŁOWIECZEŃSTWO. 13. Umiejętność przeciwstawiania się zagrożeniom – mówienie NIE. Unikanie sytuacji sprzyjających powstawaniu agresji i przemocy. 14. Być czy mieć ? 15. Przyczyny i skutki spożywania alkoholu. 16. Uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym. 17. Ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych. Rekompensowanie wyrządzonych krzywd. 18. Wskazywanie osób i instytucji pomocnych w zwalczaniu przemocy. 19. Współczesny świat. Rola agresji w rozwiązywaniu międzynarodowych sporów. Wojny, terror, problem uchodźctwa. 20. Lekcja z cyklu " POLECAM" - ostatnio przeczytaną książkę, obejrzany film, program TV, koncert itp. 21. Dyskusja, negocjacje, kompromis – rodzice i dzieci, dorośli i młodzież. 22. Konwencja Praw Człowieka i podstawowych Wolności – znam i rozumiem. 23. Blaski i cienie wczesnego macierzyństwa/ojcostwa. |
1. Promocja zdrowego stylu życia: zasady prawidłowego odżywiania się, sport i aktywny wypoczynek. 2. Kształcenie i samokształcenie, ich związek ze zdolnościami , zainteresowaniami i rozwojem osobistym. 3. Pierwsze podsumowanie- TO UMIEM i POTRAFIĘ . 4. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonywanie wyboru. 5. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista 6. Człowiek twórczy a używki. 7. Mój stosunek do: kary śmierci, eutanazji, samobójstwa, aborcji. 8. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów.. 9. Zagrożenia płynące z Internetu. CYBERBULLYING, CYBERPRZEMOC. 10. Alienacja człowieka we współczesnym świecie. 11. Demokracja w "polskim" wydaniu, fikcja czy szkoła życia. 12. Polska emancypacja. Rola kobiet w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym. 13. Profilaktyka uzależnień –skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków dla organizmu człowieka. 14. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów. 15. Ludzie starsi i sprawni inaczej – okazywanie szacunku, pomocy i tolerancji dla ich słabości. 16. Rola stowarzyszeń charytatywnych i wolontariatu w pomaganiu ludziom chorym, biednym, starszym, uchodźcom. 17. Jak przejawiam troskę o środowisko naturalne, w którym żyje. 18. Współczesne zagrożenia ekologiczne, cywilizacyjne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. 19. Zdrowe odżywianie się – anoreksja, bulimia. Akceptacja obrazu własnego ciała. 20. Wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wycieczki, biwaki, przygotowywanie uroczystości szkolnych itp. 21. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych. 22. Rola i miejsce Polski i Polaków w Europie i na świecie. 23. Ekologia to moda, czy konieczność? |